Tuesday 29 November 2011

LRT Putra @ Rapidkl Sistem Baru

      Hari ni saya balik kampung kejap.ambik kereta. So terpaksa la balik naik bas kat Puduraya. Nak ke Puduraya kene naik LRT Putra dulu ke Masjid Jamek. Jalan kaki tu nak ke Stesen LRT Putra.

      Selalunya sampai-sampai kat Putra LRT saya meluru je la kat kaunter nak beli tiket,tapi harini abang kaunter LRT Putra cakap rapidkl tak pakai dah tiket. Kene beli token kat mesin. Pulak dah,lain macam plak pakai-pakai token ni. Dengan terhegeh-hegeh sambil garu kepala,saya pun ke mesin nak beli token. Nasib baik ada sorang pegawai guide saya nak beli token tu. Kalau tak memang panjang la barisan beratur tunggu saya beli tiket kan.haha


      Semua mesin-mesin tu main tekan-tekan je screennya.hehe. Canggih dah zaman sekarang ni. Ni semua idea siapa la. Mesin-mesin ni terima semua duit syiling dan kertas. Duit Malaysia je la. Jangan masuk rupiah pulak,kang teruk mesin tu nak convert. Apa yang lecehnya mesin ni tengok destinasi. Maksudnya kalau nak beli token harga rm2,dier tak boleh masuk RM10. Jadi kerja pulak nak kena tukar duit kat abang tepi mesin tu. Nah ambik kau RM1 sepuluh keping.


      Token ni pulak gunanya macam ni, nak masuk just touch je kat mesin tempat kita nak masuk ke LRT. Lebih kurang macam Touch N Go jugak la. Saya meraba cari lubang nak masuk token,last-last kene tegur suruh touch je. Heheh. Rasa macam 1st time pulak naik train. Pastu nak keluar masuk je token tu dalam mesin. Macam-macam cara pulak dah rapidkl ni.

      So bagi yang jarang-jarang naik train ni,elok la baca artikel ni. Takde la teraba-raba nak beli token. Apa pun tahniah kepada rapidkl yang berjaya buat inovasi pada sistem LRT Putra mereka. Lepas ni apa pulak ye?

No comments:

Post a Comment